Picasso på Arken og to smukke kirker

oktober 26, 2019 @ 7:30 am - 5:00 pm

Picasso på ARKEN og to smukke kirker – en bustur

Lørdag den 26. oktober 2019

Der er flere nyere, interessante og smukke kirker i Københavns omegn, og nu skal vi besøge hele to af dem – inden vi skal besøge Kunstmuseum ARKEN med efterårets store og spændende Picassoudstilling.

Kl. 7.50 afgang fra Cementen for at køre til Helligtrekongerkirken i Vallensbæk. Helligtrekongerkirken er tegnet af Erik Møller Arkitekter og taget i brug i 2012. Den er bygget i tilknytning til den oprindelige landsbykirke i Vallensbæk.

Den nye kirke er udformet som to sammensatte cylindriske bygningsdele. En indre rotunde i hvidkalket murværk, som indeholder kirkerummet, og en lidt lavere og større ydre cylinder udenom som en periferibygning med en glasfacade. Periferibygningen indeholder sideskibe, våbenhus, sakristi og øvrige rum. Formanden for Vallensbæk menighedsråd, Birgit Skytte, vil vise os rundt i kirken, fortælle om kirkebyggeriet og kirkens udsmykning, der er skabt over et udvalg af bibelcitater – udvalgt af digteren Søren Ulrik Thomsen.

Kl. 10.30 forlader vi Helligtrekongerkirken i Vallensbæk for at begive os til Johanneskirken i Greve. Johanneskirken blev indviet i 1995. Arkitekt Keld Wohlert, der har tegnet kirken, har formet kirkekomplekset op omkring det ottekantede tårn, der i stueplan fungerer som våbenhus. Tårnet er 17 meter højt.

Ottekanten går igen mange steder i kirkebygningen, dens udsmykning og inventar. Ottekanten er et gammelt kristent symbol på genfødsel. Sognepræst Keld-Ole Munk vil vise os rundt i kirken og fortælle om kirken og dens udsmykning, der er smuk og enkel.

Kl. 12.00 kører vi videre til Kunstmuseum ARKEN, hvor vi skal spise frokost kl. 12.30 – en Picassotallerken med både kød og fisk. Frokosten indtages i DetlefsSalen – et anderledes og smukt rum midt i ARKENS hjerte. Salen byder på et flot trægulv og værker af den tyske kunstner Anselm Reyle, der arbejder med bling-bling effekter og raffineret genbrugsæstetik.

Kl. 13.30 skal vi have rundvisning i den store og interessante Picassoudstilling, som åbner den 12. oktober. Udstillingen præsenterer værker inden for maleri, skulptur, tegning og grafik – heriblandt talrige mesterværker fra Museé national Picasso-Paris’ samling og kaster et nyt blik på forholdet mellem den spanskfødte kunstner og hans forhold til sine modeller. Når rundvisningen er slut, vil der være tid på egen hånd i museet, inden bussen kører tilbage til Nykøbing kl. 15.30.

Ankomst Cementen kl. 17.00.

Deltagerpris:

625 kr. for medlemmer.

700 kr. for ikke-medlemmer.

Prisen omfatter indgang, frokost uden drikkevarer og guidning.

Deltagere, som har medlemskort til Klub-ARKEN, betaler 130 kr. mindre – det vil sige, at prisen for turen bliver henholdldsvis 495 kr. for medlemmer og 570 kr. for ikke-medlemmer. Medlemskortet skal medbringes. (Billetpriserne er forhøjede under Picasso-udstillingen).

Tilmelding sker ved betaling til

Arbejdernes landsbank, kto. 5359 0324128.

Opgiv navn og ARK.

Tilmeldingsfrist 25. september 2019.

oktober 26, 2019
7:30 am - 5:00 pm