Bustur til Fyn og Jylland – udsat

april 29, 2020 @ 7:30 am - april 30, 2020 @ 8:00 pm

Turen er udsat på grund af risiko for smitte med coronavirus.

Vi vil søge at gennemføre turen på et senere tidspunkt.

Bustur til Fyn og Jylland 29.—30 april 2020

På forårets bustur skal vi i år besøge Faaborg, Vejle, Esbjerg og Ribe.

Onsdag den 29. april mødes vi på Cementen kl. 07:30.

Kl. 07:45 kører vi til Tårs Færgehavn, hvorfra vi tager færgen til Spodsbjerg. Herfra går turen videre til Faaborg, hvor vi skal besøge et af landets fineste museer, Faaborg Museum. Arkitekt Carl Petersen tænkte stort, da han i 1912 af konservesfabrikant Mads Rasmussen fik til opgave at bygge et museum i Faaborg. Da museet blev indviet i 1915, var folk begejstrede. Et græsk tempel i en smal gade i provinsen – et klassicistisk værk. Arkitekt Kaare Klint skabte Faaborgstolen til museet – et hovedværk i dansk møbeldesign. Faaborg Museet rummer i dag en samling malerier, skulpturer, arkitektur og møbelkunst, hovedsagelig samlet ud fra kredsen af fynske kunstnere.

Besøget indledes med ½ times introduktion, herefter går vi rundt på egen hånd indtil kl. 12:30, hvor der serveres en frokostplatte samt en øl/vand eller et glas vin i museets café.

Kl. 13:30 forlader vi Faaborg for at køre videre til Vejle, hvor vi skal se Olafur Eliassons skulpturelle bygningsværk i Vejle Fjord – Fjordenhus, bygget til og af en gren af LEGO familien. Vi opholder os ved Fjordenhuset ca. ½ time, hvor vi på egen hånd kan besøge pragtbyggeriets stueetage.

Kl. 15:45 fortsætter turen mod Nørremarkskirken i Vejle, hvor kirkens imponerende udsmykning er udført af den anerkendte kunstner Peter Brandes. I Nørremarkskirken vil der være en guidet omvisning inden turen

kl. 16:45 går det vestover til Hovborg Kro, hvor vi indkvarteres.

Kl. 19:00 serveres en 3 retteres menu samt aftenkaffe.

Dag 2, torsdag den 30. april skal vi tidligt op, vi skal nå meget:

Kl. 8.15 forlader vi Hovborg Kro for at køre mod Esbjerg Første stop gør vi ved Svend Wiig Hansens 9 m (incl. sokkel) høje skulptur ”Mennesket ved Havet”. Turen fortsætter til Hjerting Kirke – et 25 år ungt skatkammer af arkitektur, kunst og historie – tegnet af arkitekt Alan Hausten-Mikkelsen og udsmykket af grafiker og skulptør Robert Jacobsen.

Kl. 10:15 forlader vi kirken for at køre til Esbjerg, hvor vi fra bussen skal se Esbjergs nye havnefront, arkitekterne Jørn og Jan Utzons Musikhus og – hvis tiden tillader det – kaste et blik på arkitekt Johan Otto von Spreckelsens katolske Sct. Nikolaj Kirke. Efter rundturen i Esbjerg går turen sydpå til Danmarks ældste by, Ribe.

Kl. 12:15 spiser vi frokost på Weiss Stue, en restaurant fra 1600-tallet, beliggende ud til Domkirkepladsen, som efter 5 års renovering nu danner en værdig og stilfuld ramme om Ribe Domkirke – opført i 1100-tallet. Efter frokost er der afsat tid, så man på egen hånd kan besøge Domkirken, som i perioden 1983 – 1988 blev udsmykket af COBRA-kunstneren Carl-Henning Pedersen. CHP valgte et udsmykningsprogram, der omfattede mosaikker, glasmosaikker og kalkmalerier, en kontroversiel udsmykning, der vakte voldsom debat. I dag er debatten faldet til ro, men bedøm selv!!

Kl. 14:15 mødes vi på Ribe Kunstmuseum til en guidet rundvisning. Museet rummer en permanent udstilling af udvalgte malerier og skulpturer fra dansk kunsts historie i perioden 1750 til 1950. Når vi besøger museet, vises desuden særudstillingerne J.L. Lund – Den anden guldalder på førstesalen og Agnes Smidt: Sønderjydernes maler i underetagen. Der er mulighed for at nyde en kop kaffe i museets café.

Kl. 15:45 forlader vi Ribe for at køre mod Nykøbing, en køretur på ca. 4 timer incl. en kort pause. Vi forventer at være på Cementen ca. kl. 19.45.

Da gaderne i Ribe centrum er meget smalle, må bussen ikke køre der. Vi skal derfor regne med at skulle gå lidt, men afstandene er korte.

Turens pris for medlemmer kr. 1.750,- For ikke-medlemmer kr. 1.900,-

Med i prisen er bus, 1 overnatning i delt dobbeltværelse, 3-retters aftenmenu, aftenkaffe, frokost begge dage, entreer og omvisninger. For enkeltværelse betales kr. 170,- extra. Prisen er excl. drikkevarer på Hovborg Kro.

Tilmelding sker ved betaling af depositum kr. 500,- til Arbejdernes Landsbank, kto 5359 0324128 senest 24. februar Opgiv navn og FJ.

Restbeløbet betales senest den 2. april mærket navn. Turen gennemføres ved min. 40 deltagere og sælges efter ”først til mølle”princippet.

NB. Ikke-medlemmer bedes kontakte Helle Bock ved tilmelding for at oplyse telefonnummer, da det er vigtigt, at vi kan kontakte deltagerne.

Start:
april 29, 2020 @ 7:30 am