3-dages bustur til Nordjylland

maj 7, 2019 @ 7:15 am - maj 9, 2019 @ 7:00 pm

Bustur til Nordjylland i dagene

7., 8. og 9. maj 2019

Nordjylland byder på så megen kunst og kultur, at vi har valgt at besøge denne spændende del af Danmark endnu en gang.

Tirsdag den 7. maj mødes vi på Cementen kl. 7.15.

Kl. 07.30 kører vi, via Storebælt, direkte til Brande, byen på den jyske hede, som nok er mest kendt for sin tekstilindustri og sine mange gavlmalerier.

I Brande spiser vi frokost på Hotel Brande og ser gavlmalerierne, inden vi fortsætter turen nordpå til Frøstrup. Her vi skal vi besøge Kirsten Kjærs Museum, som er et privat kunstmuseum med Kirsten Kjærs malerier og tegninger. I museets syv sidegallerier er der skiftende udstillinger af danske og udenlandske kunstnere. Under besøget serveres kaffe og kage.

Kl. 16.00 forlader vi Frøstrup for at køre nordpå til Dronninglund, hvor vi indkvarteres på Dronninglund Hotel de næste 2 nætter.

Kl. 19.00 serveres en 3-retters menu på hotellet.

Efter aftensmaden vil der være mulighed for at besøge Dronninglund Kunstcenter.

Dag 2

Kl. 09.00 onsdag den 8. maj starter dagen med et besøg på Voergaard Slot, som netop i år er kåret som Danmarks smukkeste slot. På en guidet rundvisning skal vi høre den fantastiske fortælling om, hvordan bl.a. værker af Goya, Rubens og El Greco tillige med møbler og service fra Napoleon, Marie-Antoinette, Ludvig den 14. og Ludvig den 16.s hoffer er havnet i Vendsyssel. Slottet rummer Danmarks største kunstsamling i privat eje.

Kl. 11.30 forlader vi Voeregaard for at køre til Hune, hvor vi skal besøge Center for Papirkunst. Vi indleder besøget med at spise frokost.

Herefter vil psaligraf Bit Vejle give os en guidet rundvisning blandt sine mesterværker, der har været vist verden over og vundet stor international anerkendelse. Nu har Bit Vejle fået sit eget museum i Hune. På museet kan man desuden opleve udstillinger af højt profilerede danske og internationale papirkunstnere.

Hvis der er tid, kører bussen en tur omkring Blokhus, så vi kan få et indtryk af byen ved Vesterhavet, som hvert år tiltrækker mange turister.

Kl. 15.00 forlader vi Hune/Blokhus.

Dagens sidste besøg gælder Galleri Rødhusgården, et 1.000 m2 stort galleri ved Jammerbugten, som satser på nutidig kunst af høj kvalitet.

Kl. 16.00 returnerer vi til Dronninglund Hotel. Aftensmad på Hotellet

Dag 3

Kl. 09.15 torsdag den 9. maj forlader vi hotellet for at køre til Ålborg.

I Ålborg skal vi besøge Alvar Altos nyrenoverede kunstmuseum KUNSTEN.

Museet fokuserer primært på kunst fra år 1900 og frem.

Frokosten indtages på museet.

Kl. 12.30 forlader vi Ålborg for at køre sydover, hvor næste stop

bliver CLAY, Keramikmuseum Danmark, som ligger smukt ud til Lillebælt i Middelfart. Vi ved endnu ikke, hvem der udstiller i maj,

men alene i Clays underjordiske Skatkammer findes ”perler” fra de sidste 235 års dansk design- og industrihistorie.

På Clay vil der være mulighed for at drikke en kop eftermiddagskaffe, inden turen går tilbage til Nykøbing F.

Turens pris for medlemmer kr. 2.300,-

For ikke-medlemmer kr. 2.450,-

Med i prisen er bus, 2 overnatninger i delt dobbeltværelse, 2 x aftenmenu, morgenmad, alle frokoster, kaffe i Frøstrup samt entreer og omvisninger.

For enkeltværelse betales kr. 180,- extra pr. nat.

Prisen er excl. drikkevarer

Bindende tilmelding sker ved at indbetale depositum kr. 500,- til Arbejdernes Landsbank reg.nr. 5359 0324128 senest 23. marts.

Indbetalingen mærkes Jyl. + navn.

Restbeløbet betales senest den fredag den 19. april mærket navn.

Turen gennemføres ved min. 40 deltagere.

Yderligere information fås ved henvendelse til

Lis Ekmann 24 42 23 62, eller

Helle Bock 26 23 69 51.

NB: Ikke-medlemmer bedes ved tilmeldingen kontakte Helle Bock for at oplyse telefonnummer, da det er vigtigt, at vi kan kontakte deltagerne i tilfælde af ændringer.

Start:
maj 7, 2019 @ 7:15 am