Formandens beretning

1. februar 2023

Hovedbiblioteket, Rosenvænget 17

Nykøbing F.

Så er det 8. og sidste gang, jeg står her som formand for Nykøbing Falster Kunstforening og aflægger årsberetning. Det er lidt vemodigt, men jeg føler også, at tiden er inde til at give stafetten videre, så nye kræfter kan tage over og nye ideer opstå.

I år er det  2. år i træk, vi kan afvikle generalforsamlingen uden særlige forholdsregler og restriktioner. Det er dejligt. Eneste forhindring har været, at biblioteket aflyste den oprindelig planlagte dato sidst i januar, da loftet her i salen skulle renoveres. Jeg har været lidt spændt på, om håndværkerne kunne holde tidsplanen. Det lykkedes, nu er vi her, og alt er klappet og klar til en forhåbentlig hyggelig og udbytterig generalforsamling.

Årets første arrangement fandt sted 2. marts i Galleri Finnermann.

Her holdt billedkunstner Henrik Skora det andet af to foredrag om Impressionisterne.

Det blev en god og godt besøgt aften med deltagelse af 38 medlemmer.

Den 27. april kørte vi af sted med en fyldt bus til Jylland.

Første stop var Vejle, hvor vi efter at have oplevet Kirk Kapitals fantastiske hovedsæde, Fjordenhus, nød en lækker frokost på restaurant Remouladen.

Efter frokost kørte vi videre til Nørremarkskirken, som ligger lidt uden for Vejle. Kirken blev opført i 1970erne.

I 2013 udsmykkede Peter Brandes det forholdsvis mørke kirkerum med ”Den korsfæstede Sædemand” som hovedtema. Det et var et imponerende syn, der mødte os, da vi trådte ind i  kirkerummet.

En 130 kvm guldbelagt altervæg, et alterbord, en døbefond, en prædikestol og en skulptur af sædemanden, udført i bronze med kunstfærdige dekorationer.

I lighed med de efterhånden mange kirker vi har besøgt, blev vi endnu en gang imponeret over, hvor stor kunst, man kan opleve i Den Danske Folkekirke.

Efter kirkebesøget fortsatte vi til Belle Art Galleri, som havde en stor og forskelligartet samling af kunst og kunsthåndværk.

Da vi besøgte galleriet, var der en særudstilling med billedkunstneren Troles Trier. Vi købte et lille værk til udlodning her i aften.

Sidst på eftermiddagen ankom vi til Hovbro Kro, hvor vi blev indlogeret og efterfølgende nød en dejlig middag. Mellem serveringerne underholdt en af kroens tjenere os, hvilket var med til at runde en oplevelsesrig dag af på en hyggelig og afslappet måde.

Efter en god nats søvn kørte vi næste formiddag til Hjerting nord for Esbjerg, hvor vi besøgte endnu en kunstnerisk perle, nemlig  Allan Hausten-Mikkelsens smukke, moderne kirke, indvendig udsmykket af Robert Jacobsen, som jeg personligt aldrig helt har kunnet forstå.

Men man kan blive overrasket og klogere. Det blev jeg i hvert fald. Der mødte os et meget lyst kirkerum og en fantasifuld, smuk og imponerende altervæg med de fineste figurer frit svævende. Figurerne var lavet af skrot og gammelt jern fra havnen i Esbjerg, pletvis beklædt med guld og åbne for fortolkning.

Robert Jacobsen havde også stået for døbefonden, alterstagerne og glas-malerierne.

Efter kirkebesøget gik turen sydover med stop ved Svend Wiig Hansens ”Mennesket ved Havet”, som blev nydt, fotograferet og beundret under den fineste blå forårshimmel og med Esbjerg Havns industrielle skyline som baggrund. Et smukt syn.

Turen fortsatte til Ribe, hvor vi spiste frokost i Weiss Stue, en restaurant som daterer sig tilbage til 1600 tallet. Herefter var der et par timer på egen hånd, hvor man kunne udforske Danmarks ældste by og måske besøge Danmarks ældste domkirke, som i høj grad også er et besøg værd.

Inden vi sidst på eftermiddagen begav os hjemad, besøgte vi Ribe Kunstmuseum, hvor der var en særudstilling med Anne Marie Carl Nielsens værker. Udstillingen kom senere til Fuglsang Kunstmuseum. Jeg må indrømme, at udstillingen præsenterede sig bedre på Fuglsang, end den gjorde i de forholdsvis små rum i Ribe. Men i øvrigt et fint gammelt museum, grundlagt i 1891 med en samling dansk kunst i perioden 1750 til 1950.

Museet er indrettet i en tidligere privat bolig for en af Ribes spidser.

55 deltog i turen, og der var kamp om pladserne til det sidste.

Den 7. september afholdte vi endnu et arrangement i Galleri Finnermann og endnu en gang med Henrik Skora som foredragsholder. Skora fortalte denne gang om en af kunstverdenens giganter Pablo Picassos eventyrlige liv og kunst. Foredraget var tænkt som en introduktion til et besøg på Holmegaard Værk i september, hvor der var en udstilling med Picassos keramik.

38 deltog i aftenens arrangement.

Turen til Holmegaard Værk og Rønnebæksholm, som skulle have fundet sted den 24. september, måtte vi desværre aflyse p.g.a. manglende tilslutning.

Til gengæld var der fin tilslutning til turen den 29. oktober som gik til Vangede Kirke og Ordrupgaard.

Jeg kan næsten ikke lade være med igen at rose vores kirkebesøg. Det har været  en lige stor overraskelse og oplevelse hver gang, vi har besøgt en kirke.

Vangede Kirke var ingen undtagelse. Den blev bygget i 1970, tegnet af Otto von Spreckelsen, som havde det med at bruge kvadrater og kuber i sin arkitektur.

Kirkens alter, kors, døbefond og prædikestol var udformet af keramikeren Tue Poulsen, og kirkens kvindelige rundviser satte efterfølgende yderligere kulør på besøget med en levende og interessant gennemgang af kirkens historie og tilblivelse.

Efter kirkebesøget kørte vi til Ordrupgaard, hvor vi spiste frokost.

Efterårets særudstillingen på Ordrupgaard var værker af modernisten Vilhelm Lundstrøm, flot præsenteret i Snøhettas delvis underjordiske tilbygning fra 2021.

Efterfølgende fik vi en guidet rundvisning blandt museets permanente, meget imponerende samling.

Der var også afsat tid til besøge i Finn Juhls hus, hvilket mange benyttede sig af.

46 deltog i turen.

*******************************************************’

Vi har i 2022 købt kunst for i kr. 39.823 svarende til 22 stk. til udlodning og 7 fremmøde- gevinster.

Igen i år har man kunnet afgive fuldmagt til bortlodningen, hvis man var forhindret i at deltage i generalforsamlingen.

Eventuelle fuldmagter skal afleveres til formanden (mig), inden bortlodningen finder sted.

Ved udgangen af 2022 havde foreningen 204 medlemmer svarende til en nettotilgang på 18.  Vi har i årets løb fået 29 nye medlemmer og mistet 11 p.g.a. alder, dødsfald, fraflytning eller udmelding.

Vi har i det forløbne år ikke markedsført os særlig meget, ligesom vi ikke har fået megen presseomtale. Alligevel har foreningen fået 29 nye medlemmer, og det synes jeg er OK.

Men der er plads til flere, og det er jeg sikker på, den nye bestyrelse vil arbejde på at få.

Jeg vil slutte min beretning med at takke medlemmerne for stor opbakning, positiv feed-back og pæn omtale af foreningen.

Også stor tak til bestyrelsen for et godt samarbejde og hyggelige timer.

Jeg vil komme til at savne jer, men jeg glæder mig også til at kunne læne mig tilbage og ansvarsfrit nyde kommende arrangementer.

Endnu en gang tak til alle.

Helle Bock, formand, 06.02.2023.