Foredragsaften

november 19, 2020 @ 7:00 pm - 10:00 pm

Desværre må vi AFLYSE foredraget med Lisbeth Tolstrup den 19. november 2020 på grund af coronarestriktionerne.

Foredragsaften med tekstilkunstner og kunsthistoriker  Lisbeth Tolstrup

Torsdag den 19. november 2020, kl. 19.00 til ca. 22. i Galleri Finnermann, Slotsgade 30, 4800  Nykøbing F

Så har Kunstforeningen igen gjort et scoop, idet tekstilkunstner Lisbeth Tolstrup har givet tilsagn om at komme og holde foredraget ”På sporet af avantgarden”.

Begrebet avantgarde diskuteres ofte, når det gælder kunst og ikke mindst kunst, der stiller spørgsmål ved vores kunstforståelse.
Der var fart på, da kunstnere i den historiske avantgarde brød alle regler og udfordrede såvel salonkunsten, som det bedre borgerskab fra 1900 og frem.

I foredraget introduceres forskellige avantgardeforståelser, vi kigger nærmere på futurismen, dada- og surrealismen og ikke mindst på de kunstnere, der fra begyndelsen af det 20. århundrede udsendte manifester ”en masse” og lavede happenings over kunst, litteratur og teater.

Lisbeth Tolstrup vil give et bud på sammenhængen mellem den historiske avantgarde, neoavantgarden og transavantgarden, som de er kommet til udtryk i forskellige sammenhænge. Rigtig meget af den kunst, vi i dag betegner som moderne, ville ikke have været der, hvis det ikke var for avantgarden.

Efter en pause, hvor der serveres vin, vand og lidt snack, introducerer Lisbeth Tolstrup området tekstilkunst i lyset af Marinettis taktile manifest fra 1921. Giver det mening at tale om en egentlig ”tekstil avantgarde”, eller er det mere interessant at kigge på nogle kunstnere, der aktuelt inddrager tekstil som kunstnerisk medie?

Lisbeth Tolstrup har en faglig baggrund fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding, hun er cand. mag. i kunsthistorie, har i 15 år skrevet som freelance kunstkritiker ved Jyllands-Posten, skrevet for Kunstavisen siden 1985 og har desuden siden 1978 skrevet, bidraget til og redigeret flere end 100 udgivelser om kunst og kunsthåndværk – senest ”Tekstilkunst i Danmark 2008-2018”.

Deltagerpris: kr. 140,- for medlemmer kr. 165,- for ikke-medlemmer

Tilmelding sker ved at kontakte Hanne Bach på tlf. 5485 8826 eller 4025 5046 senest 8. november.

Foredraget gennemføres ved min. 30 deltagere, og der er plads til max 35 deltagere.

november 19, 2020
7:00 pm - 10:00 pm