2-dages bustur til Jylland

april 27 @ 7:30 am - april 28 @ 8:00 pm

Bustur til Fyn og Jylland

27.– 28. april 2022

På forårets bustur skal vi i år besøge Vejle, Esbjerg og Ribe.

Onsdag den 27. april mødes vi på Cementen kl. 07:30.

Kl. 07:45 kører vi til Tårs Færgehavn, hvorfra vi tager færgen til Spodsbjerg. På færgen vil der være mulighed for at nyde en kop kaffe – for egen regning.

Fra Spodsbjerg går turen videre over Langeland, Siø, Tåsinge og Fyn til Vejle.

I Vejle skal vi til havneområdet.  Vi skal se Olafur Eliassons  skulpturelle bygningsværk – Fjordenhus, bygget til og af en gren af LEGO familien.

Vi opholder os ved Fjordenhus  ca. 1/2 time, hvor vi på egen hånd kan besøge pragtbyggeriets stueetage.

Derefter spadserer vi den korte tur til Restaurant Remouladen, hvor vi spiser frokost kl. 12.30.

Restaurant Remouladen ligger ved havnen i Vejle, ikke langt fra Fjordenhus og det kendte boligbyggeri  Bølgen.

Restaurant Remouladen siger om sit køkken :  ”Økologi og dyrevelfærd ligger os meget på sinde. Vi har stærke holdninger til vores råvarer og omgivelser, men vi er ikke frelste”.  Da restaurantens køkken lægger vægt på lokale, danske råvarer, findes der endnu ikke et spisekort for april måned, men vi garanterer en fin madoplevelse.

Bølgen er et boligbyggeri ved Skyttehusbugten, tegnet af Henning Larsen Arkitects. Byggeriet er inspireret af Jørn Utzons operahus i Sydney og det kuperede landskab omkring Vejle Fjord.

Kl. 13.50 forlader vi det spændende havneområde og kører til  den nordlige del af Vejle, hvor vi ankommer til Nørremarkskirken kl. 14.15.

Nørremarkskirkens imponerende udsmykning er udført af den anerkendte kunstner Peter Brandes.

Der vil være guidet rundvisning i kirken.

Kl. 15.00  er der afgang fra kirken.

Næste stop er ved Belle Art Galleri, hvor vi ankommer ca. 15.30.

Efter en kort introduktion til Galleriet går vi selv rundt og ser på de ca.1.000 kunstgenstande, som kan være udført på mange forskellige medier og med forskellige teknikker som f.eks.:  Maleri   – Skulptur – Fotokunst – Grafik – Glaskunst – Keramik – Billedvævning – Kunstpuder, etc.

Efter en times tid i Galleriet går det vestover til

Hovborg Kro, hvor vi indkvarteres.

Kl. 19.00 er der en 3 retters menu samt aftenkaffe.

Dag 2, torsdag den 28.april skal vi tidligt op. Vi skal nå meget.

Kl. 8.00 forlader vi Hovborg Kro for at køre mod Esbjerg.

Første stop gør vi ved Svend Wiig Hansens 9 m (incl. sokkel) høje skulptur ”Mennesket ved Havet”, hvor vi opholder os ca. 20 min.                                   Kl. 9.20 fortsætter turen med 10 min. kørsel  til

Hjerting Kirke – et 26 år ungt skatkammer af arkitektur, kunst og historie – tegnet af arkitekt Alan Hausten-Mikkelsen og udsmykket af grafiker og skulptør Robert Jacobsen. Besøget begynder med en introduktion til kirken og udsmykningen.

Kl. 10.15 forlader vi kirken for at køre til Esbjerg, hvor vi fra bussen skal se Esbjergs nye havnefront, arkitekterne Jørn og Jan Utzons Musikhus og – hvis tiden tillader det – kaste et blik på arkitekt Johan Otto von Spreckelsens katolske Sct. Nikolaj Kirke.

Efter rundturen i Esbjerg går turen sydpå til Danmarks ældste by, Ribe.

Kl. 12.15 spiser vi frokost på Weiss Stue i Ribe, en restaurant fra 1600-tallet, beliggende ud til Domkirkepladsen, som efter 5 års renovering nu danner en værdig og stilfuld ramme om Ribe Domkirke – opført i 1100-tallet.

Efter frokost er der afsat tid, så man på egen hånd kan besøge Domkirken, som i perioden 1983 – 1988 blev udsmykket af COBRA-kunstneren Carl-Henning Pedersen. CHP valgte et udsmykningsprogram, der omfattede mosaikker, glasmosaikker og kalkmalerier, en kontroversiel udsmykning, der vakte voldsom debat. I dag er debatten faldet til ro, men bedøm selv!!

Kl. 14.15 mødes vi på Ribe Kunstmuseum til en kort introduktion til museet. Museet rummer en permanent udstilling af udvalgte malerier og skulpturer fra dansk kunsts historie i perioden 1750 til 1950.

Når vi besøger museet, vises desuden særudstillingen om Anne Marie Carl-Nielsen. Udstillingen præsenterer den største soloudstilling med den danske billedhugger-verdensstjerne i 75 år.   (Denne udstilling kommer til Fuglsang Kunstmuseum i juni måned).                                                                            Der er mulighed for at nyde en kop kaffe i museets café.

Kl. 15.45 forlader vi Ribe for at køre mod Nykøbing, en køretur på ca. 4 timer incl. en kort pause.                                                                                                            Vi forventer at være på Cementen ca. kl. 19.45.

Da gaderne i Ribe centrum er meget smalle, må bussen ikke køre der. Vi skal derfor regne med at skulle gå lidt, men afstandene er korte.

Turens pris for medlemmer 1.880 kr.                                                                                                                                                                                                                        For ikke-medlemmer              2.030 kr.

Med i prisen er bus, 1 overnatning i delt dobbeltværelse, 3-retters aftenmenu, aftenkaffe, frokost incl.1 øl/vand begge dage, entreer og omvisninger. Prisen er excl. drikkevarer på Hovborg Kro.

For enkeltværelse betales 170 kr. ekstra.

Tilmelding sker ved betaling af depositum 500 kr. til Arbejdernes Landsbank, kto 5359 0324128                                                                                    senest 24. februar – mærket navn.                                                                                                                                                                                                          Restbeløbet betales senest 1. april – mærket navn.

Turen gennemføres ved minimum 40 deltagere, og sælges efter ”først til mølle” princippet. Det skal dog bemærkes, at de der fik aflyst turen i 2021, og som ønsker at komme med denne gang, har ”førsteret”  til turen ved tilmelding inden 10. februar.                                                                            Ikke-medlemmer bedes kontakte Helle Bock ved tilmelding for at oplyse telefonnummer, da det er vigtigt, at vi kan komme i kontakt med deltagerne.

Start:
april 27 @ 7:30 am