Foredrag om Georg Jensen – sølvsmeden og virksomheden, 8. november 2018

november 8, 2018 @ 7:00 pm - 10:00 pm

Foredrag om Georg Jensen – sølvsmeden og virksomheden

torsdag den 8. november 2018 kl. 19.00 – ca. 22

i Galleri Finnermann, Slotsgade, Nykøbing F.

Georg Jensen (1866-1935) er en af de fornemste repræsentanter for dansk design . Gennem dette foredrag vil Ida Heiberg Bøttiger, der er arkivar hos Georg Jensen, gennemgå fortællingen om sølvsmeden, der i starten af 1900-tallet lagde grunden til – og via virksomheden udviklede – Danmarks ry på verdensplan til at være absolut førende på designområdet.

Ida Heiberg Bøttiger opridser i foredraget Georg Jensens baggrund og uddannelse. Hun kommer ind på, hvorledes han selv formåede at udvikle sig, og på hvordan virksomheden siden har fornyet sig ved at tilknytte andre banebrydende danske og udenlandske kunstnere og designere. Georg Jensen har dermed sikret den fine balance mellem tradition og udvikling, som stadig præger virksomhedens kollektioner.

Foredraget er billedmæssigt rigt illustreret med mange eksempler på Georg Jensens egne værker og arbejder af virksomhedens andre kunstnere, som f.eks. Johan Rode, Henning Koppel og Vivianna Torun Bülow-Hübe.

Deltagerpris 75 kr. for medlemmer og 125 kr. for ikke-medlemmer. Der bydes på en forfriskning i pausen.

Tilmelding sker ved betaling til Arbejdernes Landsbank konto. 5359 0324128 senest fredag den 19. oktober 2018. Opgiv navn og FOREDR.

november 8, 2018
7:00 pm - 10:00 pm