Bustur til Helsingør – Konventum og Museet for Søfart

september 16, 2017 @ 7:30 am - 5:00 pm

Vi kører til Konventum (det tidligere LO-Skolen), som ligger smukt ved Helsingør. Vi skal på en rundvisning, hvor vi får historien om husets spændende arkitektur, hører om, hvordan kunstsamlingen startede og ser på nogle af husets største værker. Konventums kunstsamling består af over 1.200 værker af moderne kunst fra 1950erne og frem til i dag. Konventums kunstnere omfatter bl.a. markante personligheder som Katrine Ærtebjerg, Asger Jorn, Carl-Henning Pedersen, Kurt Trampedach, Egil Jacobsen og Kristian Hornsleth. Bemærk at der er en del trapper på Konventum.

Efter besøget på Konventum kører vi de få kilometer til Helsingør havn, hvor vi skal besøge M/S Museet for Søfart. På afstand er museet i dokken næsten usynligt, men pludselig opdager man dybet: en gammel tørdok af beton, gennemkrydset af glas- og aluminiumsbeklædte broer og trapper i en dramatisk, mangevinklet komposition. En let skrånende rampe leder de besøgende ned i en underjordisk verden fyldt med maritime eventyr og fascinerende oplevelser, som bliver fremhævet af arkitekturen.

Vi begynder med at spise frokost. Der er mulighed for at spise i museets lille cafe, lun fiskefrikadelle med grovbolle, som skal bestilles ved tilmeldingen, eller man kan vælge at spise medbragt mad udendørs eller indendørs i museets undervisningslokale.

Når vi har spist, går turen ind i selve museet. Vi går på egen hånd i museet, som er skabt af tegnestuen BIG Bjarke Ingels Group. Man bevæger sig gennem søfartshistorien på let skrånende gulve i skiftende højder omkring og hen over den gamle tørdok. Og man kan se særudstillingen VESTINDIEN REVISITED – i kølvandet på kuldampere og cruiseturister.

Afgang med bus fra Cementen, Nykøbing F. kl. 07.30

Afgang fra Museet for Søfart kl. 15.00, ankomst Cementen, Nykøbing F. kl. 17.30

Deltagerpris medlemmer 425 kr. + evt. frokost på Søfartmuseet 89 kr.

Deltagerpris ikke-medlemmer 475 kr. + evt. frokost på Søfartmuseet 89 kr.

Tilmelding sker ved indbetaling til Arbejdernes Landsbank. Reg. nr. 5359 0324128 EL + navn

Senest fredag den 18. august 2017

Kontaktpersoner: Aase Damsø, tlf. 21828418, eller Hanne Bach, tlf. 54858826